Algemene voorwaarden
MKB-Diensten(leverancier) Algemene voorwaarden. (2014)
Artikel 1 Algemeen
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten en rechtsbetrekkingen tussen de hiervoor genoemde leverancier en koper/opdrachtgever (‘wederpartij’) in verband met door of namens de leverancier te verrichte leveringen en de – al dan niet daarbij overeengekomen – werkzaamheden.
2. Alle door de leverancier uitgebrachte offertes zijn vrijblijvend.
Artikel 2 Prijsaanpassing
1. Wanneer partijen voor het verrichten van de werkzaamheden een richtprijs zijn overeengekomen, geldt dat de leverancier deze mag verhogen wanneer hij kan aantonen dat hij voor het verrichten van de werkzaamheden hogere kosten heeft moeten maken dan hij had begroot. Hij is verplicht de opdrachtgever hiervan in kennis te stellen zodra komt vast te staan dat de prijs meer dan 10% hoger zal uitkomen dan de opgegeven richtprijs. Voor het geval de opdrachtgever alsdan besluit de overeenkomst te annuleren, geldt met betrekking tot het bepaalde in artikel 9-lid 6 als uitgangspunt de overeengekomen richtprijs verhoogd met 10%.
2. De leverancier is gerechtigd om zijn prijs te verhogen in het geval van door de wederpartij gewenste toevoegingen of wijzigingen wanneer hij de wederpartij tijdig heeft gewezen op de noodzaak van een daaruit voortvloeiende prijsverhoging. Dit laatste geldt niet wanneer de wederpartij deze noodzaak uit haar zelf had moeten begrijpen.
3. De leverancier is gerechtigd om de overeengekomen prijs aan te passen wanneer de kostenverhoging een gevolg is van door de wederpartij verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
4. Kostenverhogingen die zich voordoen na het moment van het sluiten van de overeenkomst maar vóór het moment van levering of oplevering en die een gevolg zijn van wettelijke bepalingen, zoals bijvoorbeeld een verhoging van het BTW - percentage, mogen door de leverancier aan de wederpartij worden doorberekend.
5. Onverminderd het voorgaande geldt dat redelijke kostenverhogingen die niet uit de wet voortvloeien, door de leverancier kunnen worden doorberekend. Wanneer deze kostenverhogingen echter binnen drie maanden na het moment van het sluiten van de overeenkomst plaatsvinden, heeft de wederpartij wanneer zij niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (“consument”), het recht de overeenkomst om niet te ontbinden tenzij het een consumentenkoopovereenkomst betreft
en vooraf is bepaald dat de levertijd tenminste drie maanden zou bedragen en de oorzaak van die verhoging zich eerst na die drie maanden heeft geopenbaard.
Artikel 3 Tekeningen, berekeningen, beschrijvingen, modellen, gereedschappen e.d.
1. De door de leverancier vervaardigde of verstrekte tekeningen, berekeningen, programmatuur, beschrijvingen, modellen, gereedschappen e.d. blijven zijn eigendom, ongeacht of daarvoor kosten in rekening zijn gebracht. De wederpartij zal geen inbreuk maken op rechten van intellectuele eigendom van de leverancier noch know-how die van de leverancier afkomstig is aan derden meedelen, anders dan met toestemming van de leverancier. Wanneer de leverancier – om niet – offertes, tekeningen, berekeningen, e.d. of know-how aan de wederpartij heeft verstrekt, is hij – onverminderd het in het voorgaande lid bepaalde – gerechtigd tot betaling door de wederpartij in verband hiermee, wanneer blijkt dat de wederpartij aan derden opdrachten heeft verstrekt waarbij van deze gegevens gebruik wordt gemaakt.
Artikel 4 Levertijd /bewaring/opslag
1. De in de overeenkomst genoemde levertijd is bij benadering en deze kan onder meer afhangen van het tijdstip waarop met eventuele door de leverancier te verrichten werkzaamheden kan worden aangevangen. Hierbij is onder meer van belang: de dag van ontvangst door de leverancier van de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke bescheiden, gegevens, vergunningen e.d. en het tijdstip van de vervulling door de wederpartij van de voor het aanvangen van de werkzaamheden
noodzakelijke formaliteiten.
2. Enkele overschrijding van de beoogde levertijd heeft niet tot gevolg dat de leverancier in verzuim is. Hiertoe is steeds een nadere ingebrekestelling vereist waarbij aan de leverancier een redelijke termijn wordt geboden om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Eventueel door de leverancier te verrichten meerwerk zal – tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen – een gezien de betreffende omstandigheden redelijke verlenging van de levertijd tot gevolg mogen hebben.
3. Afhalen en in bewaring van bestelde artikel
Indien de Klant zijn bestelling/reservering niet binnen een redelijke termijn afhaalt, is MKB-Diensten gerechtigd om 25% van het aankoopbedrag in rekening te brengen, c.q. in te houden ter vergoeding van de door haar gemaakte kosten, naast dat zij nakoming van de overeenkomst kan blijven verlangen.
Artikel 5 Risico-overgang
1. Het risico van tenietgaan, beschadiging of diefstal van afgeleverde zaken, te verwerken zaken of van gereedschappen van de leverancier, die zich in de macht van de wederpartij of in die van een door hem aangewezen derde bevinden, berust bij de wederpartij. Dit is slechts anders wanneer e.e.a. aan de schuld van de leverancier is te wijten. Bijvoorbeeld glas breuk na levering.
2. Wanneer de overeenkomst (overwegend) kan worden aangemerkt als een koopovereenkomst, gaat het risico van de verkochte zaken op de wederpartij over bij aflevering, tenzij de wet dwingend rechtelijk anders voorschrijft. Wanneer de overeenkomst kan worden aangemerkt als een overeenkomst van aanneming van werk, gaat het risico van het werk over na oplevering, onverminderd het bepaalde in lid 1 van dit artikel. Het werk geldt als opgeleverd wanneer de leverancier aan de wederpartij heeft meegedeeld dat het werk gereed is en deze het werk heeft aanvaard. Bij gebreke van een keuring door de wederpartij geldt het werk als aanvaard na een redelijke termijn van maximaal 2 werkdagen na voornoemde mededeling.
Artikel 6 Meerwerk en aanpassing van de overeenkomst
1. Als meerwerk wordt beschouwd al hetgeen door de leverancier in overleg, al dan niet schriftelijk vastgelegd, met de wederpartij boven de in overeenkomst vastgelegde omvang wordt geleverd en/of aangebracht dan wel door hem boven de in de overeenkomst uitdrukkelijk vastgelegde werkzaamheden wordt gepresteerd.
2. De leverancier is gerechtigd de overeenkomst aan te passen voor zover dat nodig mocht zijn om de te leveren zaken of de installatie daarvan aan te passen aan eventuele wettelijke eisen of voorschriften.
Artikel 7 Taken wederpartij
1. De wederpartij zorgt voor eigen rekening en risico dat:
a. de werkzaamheden welke niet tot de opdracht van de leverancier behoren, zoals elektriciens, hak, breek, metsel, beton, stukadoors, schilderwerk of dergelijke werkzaamheden op een juiste wijze zijn verricht en dat dit tijdig – in ieder geval – vóór de beoogde leverantie of vóór de aanvang van de door de leverancier te verrichten werkzaamheden is geschied;
b. licht en stroom op redelijke afstand beschikbaar zijn, en ter beschikking worden gesteld, en dat de ruimten waarin gewerkt dient te worden schoon, droog en voldoende verwarmd zijn;
c. de aangevoerde, doch nog niet gemonteerde zaken alsmede de gereedschappen kunnen worden opgeslagen in af te sluiten ruimten.
d. alle voor de te leveren zaken of de installatie daarvan benodigde vergunningen worden aangevraagd en tijdig aanwezig zijn alsmede dat verplichte meldingen die verband houden met de te leveren zaken of de installatie daarvan tijdig aan de betreffende instantie(s) worden gedaan.
2. Wanneer de leverantie niet kan plaatsvinden – of de werkzaamheden niet kunnen aanvangen – op het overeengekomen tijdstip wegens redenen binnen de risicosfeer van de wederpartij, dan is de wederpartij gehouden om de ten gevolge daarvan voor de leverancier ontstane redelijke kosten, onder meer in verband met de opslag van de te leveren zaken, aan de leverancier te vergoeden. Het risico met betrekking tot de zaken die – specifiek aangeduid – ten behoeve van de koper door de leverancier worden opgeslagen, berust vanaf het moment van de oorspronkelijk beoogde levering of oplevering bij de wederpartij.
Artikel 8 Eigendomsvoorbehoud
1. De leverancier behoudt zich de eigendom voor van de geleverde, de te leveren en/of de te installeren zaken tot volledige betaling hiervan heeft plaatsgevonden en tot betaling heeft plaatsgevonden van de hiermee in verband staande werkzaamheden. Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing op vorderingen die de leverancier op de wederpartij heeft in verband met het tekortschieten van de wederpartij in de nakoming van haar verplichtingen.
2. Wanneer de zaken reeds zijn geïnstalleerd, is de wederpartij gehouden om – op eerste verzoek van de leverancier – bij niet tijdige, of bij niet volledige betaling de zaken te (doen laten) demonteren en aan de leverancier af te geven.
Artikel 9 Betaling en annulering
1. Alle te leveren goederen en materialen staan gespecificeerd op de offerte. Indien een item niet is genoemd kan er geen aanspraak op worden gemaakt. (rookgasmaterialen kan ook in pakketoptie worden genoteerd).
2. Betalingen geschieden á contant, via bankbetaling tenzij hiervan uitdrukkelijk wordt afgeweken.
3. Wanneer de wederpartij gerechtigd is om giraal te betalen zal betaling plaatsvinden op een door de leverancier aan te wijzen rekening.
4. Betaling zal geschieden 100% voor aanvang werkzaamheden, levering en/of installatie.
5. Indien de wederpartij niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, zal er geen levering of montage plaats vinden.
6. Alle redelijke kosten die in verband staan met een buitengerechtelijke inning van door de wederpartij verschuldigde bedragen, dienen door haar aan de leverancier te worden vergoed.
Wanneer de leverancier in een gerechtelijke procedure waarbij de wederpartij procespartij is, geheel – of grotendeels – in het gelijk wordt gesteld, is de wederpartij gehouden alle in verband met deze procedure door de leverancier gemaakte kosten te vergoeden óók voor zover deze kosten het door de rechter aan proceskosten toegewezen bedrag overtreffen. Deze clausule kan door de leverancier worden ingeroepen ongeacht of de wederpartij tegen het betreffende vonnis of arrest hoger beroep of cassatie heeft aangetekend.
7. Bij annulering van de overeenkomst door koper/opdrachtgever is deze een schadevergoeding verschuldigd van 30 procent van hetgeen koper/ opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst had moeten betalen of, indien dit hoger is, het werkelijke bedrag dat de leverancier door de annulering aan schade en gederfde winst lijdt.
Artikel 10 Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van de leverancier als gevolg van een toerekenbare tekortkoming is ter keuze van de leverancier beperkt tot kosteloos herstel van het betreffende gebrek, tot kosteloze vervanging van de geleverde of de geïnstalleerde zaken of tot het terugbetalen van de in verband met de betreffende prestatie ontvangen bedragen. De leverancier zal niet tot meer gehouden kunnen worden.
2. De leverancier is niet gehouden tot herstel of tot vervanging, noch aansprakelijk voor schade wanneer het vermeende gebrek of de schade het gevolg is van, of in verband staat met, ondeugdelijkheid van: a) zaken afkomstig van, of die zijn voorgeschreven door, de wederpartij, b) de grond en het gebouw waarop en waarin de zaken zijn geïnstalleerd, c) door de wederpartij verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken en uitvoeringsvoorschriften. Wanneer de leverancier wetenschap had van de betreffende ondeugdelijkheid vóór of tijdens de uitvoering van de werkzaamheden en hij de wederpartij daarvan niet op de hoogte heeft gesteld, is hij in beginsel wel aansprakelijk maar geldt het in de andere leden van dit artikel 10 bepaalde.
3. De leverancier aanvaardt – ongeacht de rechtsgrond van de vordering van de wederpartij – geen aansprakelijkheid voor gevolgschade zoals – maar niet beperkt tot – vertragingsschade, schade als gevolg van glasbreuk, schade aan zaken van de wederpartij en schade als gevolg van aansprakelijkheid jegens derden.
4. Indien de leverancier niet toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen (overmacht) is hij niet aansprakelijk. Voor zover nakoming nog niet blijvend onmogelijk is worden zijn verplichtingen opgeschort. Indien de periode, waarin door overmacht nakoming niet mogelijk is langer duurt of zal duren dan twee maanden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat. Indien de leverancier bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is hij bevoegd het reeds geleverde resp. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is de wederpartij gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst. Van overmacht van de leverancier is onder meer sprake in geval van stakingen, ernstige storingen in zijn bedrijf, gebrek aan grondstoffen, stagnatie bij toeleveranciers en vervoersproblemen.
5. Op de hierboven genoemde uitsluitingen of beperkingen zal door de leverancier geen beroep kunnen worden gedaan: a) indien de schade een gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de leverancier of van zijn leidinggevende ondergeschikten, of b) indien een zodanig beroep in een voorkomend geval onder de gegeven omstandigheden in het licht van de redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is, of c) indien en voor zover deze uitsluiting of beperking op grond van de regels van dwingend consumenten(koop)recht niet is toegestaan en de overeenkomst met een consument is gesloten.
6. Wanneer de leverancier een garantie heeft verstrekt, vallen in geen geval de gebreken daaronder die een gevolg zijn van normale slijtage, of van het niet in acht nemen door de wederpartij van bediening- en onderhoudsvoorschriften, noch vallen hieronder de zich na verhitting voordoende verkleuringen, of kleurafwijkingen in producten.
7. De leverancier is niet aansprakelijk voor gebreken of schade, onder welke titel dan ook, indien door de wederpartij of door derden reparaties zijn uitgevoerd of wijzigingen zijn aangebracht aan het toestel, het beluchting systeem, het rookgasafvoersysteem of enig ander onderdeel van het door de leverancier geleverde of gepresteerde.
8. De leverancier is niet aansprakelijk voor de schade en de gevolgschade aan leidingen of andere voorwerpen
die tijdens de werkzaamheden in wanden en of vloeren aanwezig zijn.
Artikel 12 Geschillenregeling
1. Alle geschillen kunnen worden voorgelegd aan de door de wet aangewezen rechter.
Artikel 13 Aanbiedingen
1. Op alle aanbiedingen wordt de garantie verstrekt.
2. Aanbiedingen, zoals showroomaanbieding, worden geleverd in de staat zoals deze in de showroom zijn.
Artikel 14 Toepasselijk recht
1. Op alle overeenkomsten, waarop deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.
Leveringsvoorwaarde bij het afhalen van een product
- U komt alles bij ons ophalen en rekent contant of per pin af.
- U dient het product vooraf te controleren.
- Aanvullende diensten worden, in rekening gebracht.
- Mondeling verstrekt advies is soms voor meerdere uitleggen vatbaar en kan ook verkeerd geïnterpreteerd worden.
- Als u heeft gekozen voor een showroom model zijn wij niet verantwoordelijk voor beschadigingen aan binnen/buiten kant en/of kleurverschillen.
- Wat nou als u denkt dat u alles goed geïnstalleerd heeft en er toch een probleem ontstaat? Dan kunt u uiteraard een beroep op ons doen. Wij zullen echter alle dienstverlening bij u in rekening brengen.
- Toch bij u op locatie komen kijken omdat dit praktischer is (omdat alles al geïnstalleerd is), dan is dat geen probleem, maar dan betaalt u wel altijd onze voorrijkosten en eventuele arbeid.
Leveringsvoorwaarde bij het bezorgen
- U dient aanwezig te zijn en te helpen bij het lossen als onze materialen geleverd worden.
- Lees de gebruiksaanwijzing van het geleverde product.
- U heeft gekozen voor het afleveren van de goederen.
- U dient het product zelf te controleren.
- U zet het product zelf in elkaar.
- U zet het product zelf op de plaats.
- U sluit het product zelf aan.
- Wij tillen/brengen de goederen niet naar binnen, mits anders overeen gekomen.
- Het pad dient goed begaanbaar en bestraat te zijn.
- Indien onze chauffeur om wat voor rede dan ook zijn product niet kan afleveren. (niemand aanwezig , onbegaanbare weg)Zullen gemaakte kosten in rekening worden gebracht.
- Aanvullende diensten worden, in rekening gebracht.
- Als u heeft gekozen voor een showroom model zijn wij niet verantwoordelijk voor beschadigingen aan binnen/buiten kant en/of kleurverschillen in de lak .
- Wij nemen geen verantwoordelijkheid voor het niet functioneren van een installatie als deze niet door ons uitgevoerd is.
- Wat nou als u denkt dat u alles goed geïnstalleerd heeft en er toch een probleem ontstaat? Dan kunt u uiteraard een beroep op ons doen. Wij zullen echter alle dienstverlening bij u in rekening brengen.
-Toch bij u op locatie komen kijken omdat dit praktischer is (omdat alles al geïnstalleerd is), dan is dat geen probleem, maar dan betaalt u wel altijd onze voorrijkosten en eventuele arbeid.
-Bezorg kosten in de prijs inbegrepen mits anders vermeld.
-U krijgt van ons garantie op de door ons geleverde goederen.
- Mochten er onverhoopt toch problemen zijn met het door ons geleverde product, dan kunnen wij bij u langs komen om deze problemen te beoordelen en samen met u te kijken naar een oplossing.
- Als na ons bezoek blijkt dat de problemen niet veroorzaakt worden door ons geleverde product zitten hier kosten aan verbonden (voorrijkosten en eventuele arbeid).
- Blijken problemen te komen door een niet juist gebruik van het geleverde product kunnen hier kosten aan verbonden zijn.
- De verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van u rookkanaal kunnen wij nemen als eventueel door ons geadviseerde aanpassingen ook uitgevoerd worden. Deze aanpassingen worden aanvullend berekend (arbeid en materiaal).
- U heeft geen garantie op breuk van glas, daarvoor komen wij ook niet op locatie.
Artikel 15 Conformiteit en Garantie
1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
3. Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 7 dagen/1 week na levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend. Kosten van verzenden zijn voor de koper.
4. De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter te nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
5. De garantie geldt niet indien:
>De consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
>De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
>De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
>De service periode overschreden is.
>Hagelschade en/of andere weersinvloeden